"The Sword" należy do najlepszych filmów o sztuce miecza, gdzie spełniono niezwykle wysokie standardy produkcji, a wątek został dobrze ułożony. Praca kamery zapożycza wiele z klasycznego kina japońskiego i amerykańskiego. Użyto szerokoekranowego formatu, by dodać odpowiedniej perspektywy i kontrastu, które są materią dramatu.
Inaczej niż w wielu filmach o walce mieczem nakręconych w Hong Kongu, fabuła jest przejrzysta, a postaci dobrze zarysowane. Opowieść to klasyczna mieszanka tragicznej miłości i straconych złudzeń, których doświadcza każdy z bohaterów, który zetknie się z mieczem Chi Wu. Li Mak Jan zrozumie, że stanie się najlepszym szermierzem odbywa się czyimś kosztem i nie tylko nie daje satysfakcji, ale wplątuje go w niecne uczynki Lien Huan`a. Ukochana Li z dzieciństwa, Hsiao Yue jest wykorzystywana przez Liena i płaci najwyższą cenę za miłość do Li Mak Jan`a. Porażka Hua z Li za pomocą własnego miecza jest ujawnieniem zarówno demonów, które wróciły, by go nękać jak i jego niechęci do zrezygnowania z ambicji. Yuen Chi, przyjaciółka Hua, która nieświadomie przekazała miecz w ręce Li, czuje się odpowiedzialna za śmierć Hua, częściowo w związku z oskarżeniami, które kierowała wobec niej córka Hua, Ying Chih. Śmierć ojca przerywa beztroski styl życia Ying. Jedyne postaci, które wydają się być pozbawione wewnętrznej walki to złe charaktery, Lien Huan i skrytobójca na jego usługach.
Choreografia filmu została dobrze zrobiona, jest klika scen z użyciem linek i dynamicznej pracy kamer, które stały się wizytówką kina z Hong Kongu dekadę później. Reżyser, Patric Tam Kar Ming wywarł wpływ na kino chińskie wprowadzając wyższe standardy oraz łącząc nowoczesną techniką z tradycyjną chińską wrażliwością. "The Sword" to znaczący wkład w kino sztuk walki, który z sukcesem łączy różne elementy tworzenia filmu w wyjątkowe, mistrzowskie dzieło sztuki.
żródło: http://www.kungfucinema.com
dodał: Piter