“Crouching Tiger, Hidden Dragon” jest arcydziełem światowego kina, wyrazem połączenia w filmie technicznej precyzji Hollywood, charakterystycznego patosu angielskiego aktorstwa, szlachetnych tradycji mitycznych Chin, i kinetycznego wdzięku choreografii walk rodem z Hong Kongu. Przekraczając granice, tajwański reżyser Ang Lee, stworzył film osadzony w Chinach, z uniwersalnym motywem, który wznosi się ponad tożsamość kulturową.
Film, oparty na publikowanej w odcinkach powieści Wang Du Lu, jest pięknie opowiedzianą baśniową historią zakazanej miłości i pogodzenia się z obowiązkami. Chow Yun Fat gra Li Mu Bai'a, sławnego wojownika Wudan, który wraz ze swoim kolegą broni, Yu Shu Lien'em (Michelle Yeoh) marzy o przejściu w stan spoczynku. Ich marzenia zostają przerwane przez incydent związany z kradzieżą miecza Mu Bai'a, zwanego Zielonym Przeznaczeniem, który był prezentem od przyjaciela jego ojca, Pana Te. Podejrzaną jest Jen Yu (Zhang Zi Yi), córka miejscowego urzędnika. Shu Lien i Mu Bai odkrywają, że jest ona adeptką kung fu. Obaj przybliżają się do tej silnej kobiety, mając nadzieję, że ochłodzą jej lekkomyślne zapędy. Jednak Jade Fox, notoryczna złodziejka i naśladowczyni Wudan, ma nadzieję, że Jen Yu podąży swoją drogą. Sfrustrowaną zaaranżowanym ślubem, który zaplanował jej ojciec, Jen Yu przepełnia nieugaszone pragnienie wolności a także zakłopotanie zamiarami Mu Bai'a w stosunku do niej. Jen Yu wyrusza w drogę w niszczycielskim szale, którego konsekwencje będą poważne dla wszystkich.
Historia oparta jest na chińskiej powieści napisanej przez Wang Du Lu. Jest to opowieść "wuxia pien", gatunku narracji w Chinach podobnego do amerykańskich niewiarygodnych historii o Dzikim Zachodzie czy greckich legend o bogach i potworach. Popularne w Chinach są legendy, o bohaterach mogących posiąść umiejętność latania, czy dokonywać ponadludzkich wyczynów, dzięki ćwiczeniom sztuk walki, szczególnie wewnętrznego kung fu. W tym przypadku, styl kung fu “Wudan” zajmuje się rozwijaniem raczej siły wewnętrznej, niż zewnętrznej. To właśnie liczy się w umiejętności chodzenia po ścianach czy balansowania na wierzchołkach bambusowych drzew. W jednej z upokarzających scen, Mu Bai (Chow Yun Fat) walczy z Jen Yu (Zhang Zi Yi), która wierzy, że mając niezniszczalne Zielone Przeznaczenie, posiadła prawdziwą moc. Zostaje jednak pokonana przez Mu Bai, który walczy tylko cieniutką gałązką.
Film był kręcony w wielu miejscach w Chinach. Dzięki zdjęciom robionym pod kierownictwem Petera Pau, udało się uchwycić piękno pejzaży, co dodaje filmowi niewysłowionej głębi. W pamięć zapada scena, w której Mu Bai i Shu Lien (Michelle Yeoh) siedzą w dobrze oświetlonym budynku, na przeciw wielkiego okna. Ta sama scena, ukazana na tle dwóch zmieniających się pór roku, pozwala prawdziwie kontemplować uroki spokojnego życia. Na zewnątrz las bambusowy kołysze się spokojnie poruszany wiatrem. Nikt nie może pomóc, ale wyczuwa się wielki spokój, którego oboje bohaterowie poszukują z desperacją.
Bohaterowie w rozmowie posługują się starą formą mandaryńskiego, którą można porównać do staroangielskiego. Okazuje się to trudnym zadaniem dla Chow Yun Fata, mówiącego po kantońsku i mówiącego głównie po angielsku Michelle Yeoh'a. Z powodu użycia tak trudnego języka, mogła ucierpieć gra aktorska obu panów, jednakże dla widzów z innych kręgów językowych, nie ma to żadnego znaczenia. Występy obu aktorów – Yeoh'a i Yun Fat'a wydają się celowo umniejszone, zważywszy na fakt, że obaj bohaterowie muszą ukrywać swoje prawdziwe uczucia. Zhang Zi Yi grająca zbuntowaną dorastającą pannę, posługującą się niszczącymi umiejętnościami, daje wyróżniające się widowisko. To jej druga rola w wieku 19 lat, wzbogaca jej charakter kombinacją arogancji i naiwności, co tworzy paradoks emocji, w których widz czuje do niej naraz i odrazę i współczucie, co zdaje się było celowym zamiarem Ang'a Lee. Zasłużona aktorka, Cheng Pei Pei stwarza niezapomnianą rolę jako przywódca bandziorów, Jade Fox. W tej złożonej uczuciowo opowieści, można poczuć sympatię nawet do Jade Fox.
żródło: http://www.kungfucinema.com
dodała: Justa